Aktualności

Powrót

Po pierwsze – rozmawiajmy!

30 kwiecień 2020

#pedagogicznyczwartek
Wiadomości ze świata budzą w nas dorosłych trwogę, niepokój. Jednak musimy pamiętać iż dzieci również to wszystko słyszą i przetwarzają na swój sposób. Dlatego to my jesteśmy odpowiedzialni za pomoc w zrozumieniu całej trudnej sytuacji. Musimy zadbać o komfort i poczucie bezpieczeństwa naszych dzieci, wyciszyć ich emocje i „strachy”, po prostu pomóc zrozumieć.
Po pierwsze – rozmawiajmy!
Dzieci w różny sposób przeżywają trwający teraz trudny okres. Jedne bardzo się boją, inne mniej bądź w ogóle. Niektóre martwią się o dziadków, inne cieszą się, że nie muszą chodzić do szkoły.
Niezależnie od tego, jakich emocji doświadczają – dajmy im do tego prawo, nie oceniajmy. Zachęcajmy do tego, by dzieliły się z nami swoimi przemyśleniami. Rolą dorosłego jest przede wszystkim umożliwić dziecku wyrażanie uczuć, przegadanie ich. Wystarczy być przy nim, starając się je zrozumieć i wesprzeć.
Pamiętajmy przy tym, że zdarza się, że dzieci – szczególnie te młodsze – mają trudności z nazwaniem swoich emocji. Nawet jeśli nie do końca rozumieją sytuację, mogą odczuwać lęk. Szum informacyjny, zmiana rytmu dnia, niepokój dorosłych – bywa, że to wszystko rzutuje na ich samopoczucie i zachowanie. Bacznie je obserwujmy, bądźmy wyczuleni na subtelne zmiany w ich funkcjonowaniu – nastroje, problemy ze snem, zmiany apetytu. Można też podpytać dziecko o to, jak się czuje i razem spróbować nazwać towarzyszące mu uczucia.
#sokratesschool #pedagog


Search here